Gdzie trafiłeś

Witam, mam nadzieję, że spodoba Ci się mój blog. Jeśli chcesz nauczyć się podstaw języka Urdu to z pewnością strona dla Ciebie. Zaznaczam tutaj, że nie posiadam wyższego wykształcenia w tej dziedzinie, a blog mój ma za zadanie ułatwić Ci przyswajanie Urdu w jak najprostszy sposób. Nie znajdziesz tutaj nawet szlaczków arabskich, bo tekst jest zromanizowany po to by szybko zacząć mówić w Urdu. Wszystko, co piszę to wynik samodzielnego poszukiwania wiedzy o tym języku oraz rozmów z mieszkańcami Pakistanu. Liczę na wsparcie czytelników, korekcja błędów mile widziana. Nauczmy się więc razem URDU!

poniedziałek, 5 września 2011

Zaimki dzierżawcze (moje, twoje ...)

Dziś poznamy zaimki dzierżawcze, czyli odpowiedniki w Urdu słów moje, twoje itp. Poniżej wypisane zostały zaimki osobowe i odpowiadające im zaimki dzierżawcze.

Rodzaj męski, liczba pojedyncza
main - mera - mój                         ham - hamara - nasz
aap - aapka - twój                         aap - aapka - wasz
ye/vo - iska/ uska - jego, jej         ye/vo - inka/unka - ich

Zaimki dzierżawcze znajdujące się powyżej to zaimki dla rodzaju męskiego. Użycie odpowiedniego zaimka wiąże się ze znajomością rodzaju i liczby rzeczownika, którego ten zaimek opisuje.

Przypatrzmy się rzeczownikom rodzaju męskiego liczby pojedynczej:
mera naam - moje imię
uska shohar - jej mąż
hamara ghar - nasz dom

Zaimki dzierżawcze dla rodzaju żeńskiego tworzymy zamieniając końcówkę -a na literę -i.

Rodzaj żeński, liczba pojedyncza
main - meri - moja                        ham - hamari - nasza
aap - aapki - twoja                       aap - aapki - wasza
ye/vo - iski/ uski - jego, jej          ye/vo - inki/unki - ich

Przykłady:
meri kitab - moja książka
aapki beti - twoja(wasza) córka
unki amma - ich matka

Zaimki dzierżawcze liczby mnogiej dzielimy również na dwa rodzaje: męski i żeński. Zaimki żeńskie pozostają bez zmian w liczbie mnogiej, natomiast zaimki męskie zamieniają końcówkę -a na literę -e.

Rodzaj męski, liczba mnoga
main - mere - moi                        ham - hamare - nasi
aap - aapke - twoi                       aap - aapke - wasi
ye/vo - iske/ uske - jego, jej       ye/vo - inke/unke - ich

Przykłady:
mere larke - moi chłopcy
aapke kamre - twoje(wasze) pokoje

Rodzaj żeński, liczba mnoga
main - meri - moje                       ham - hamari - nasze
aap - aapki - twoje                       aap - aapki - wasze
ye/vo - iski/ uski - jego, jej          ye/vo - inki/unki - ich

Przykłady:
meri betian - moje córki
hamari behenen - twoje(wasze) siostry

PS. Pamiętaj! W tych konstrukcjach płeć rozmówcy nie ma wpływu na ostateczny wygląd zwrotu. Zaimki dzierżawcze zależą wyłącznie od rzeczownika występującego za nimi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz